ызыл чәчәкләрГ. Ибраһимов — татар прозасының чишмә башында торучылардан.Гасыр узгач та, ул иҗат иткән әсәрләрнең популярлыгыкимеми, әдипнең сөйләм матурлыгы көннән-көн шаккатыра.Без үзебез белән булган вакыйгаларны еш кына башкаларга сөйлибез, кайвакыт хатларга салабыз, әмма бик сирәкләребез генә язучы булып китә. Матур итеп сөйләү, язу осталыгы һәркемгә дә бирелмәгән шул. Әлеге сәләт шул ук вакытта кешенең үз телен ни дәрәҗәдә яратуын, милләтен нидәрәҗәдә хөрмәт итүен дә күрсәтеп тора.Бәхәссез: Г. Ибраһимов — зур талант иясе. Әгәр без улиҗат иткән әсәрләрнең телен өйрәнсәк, аларның төрлесурәтләү чараларына байлыгын күрербез. «Кызыл чәчәкләр»дә — әнә шундыйлардан.Язучы шактый тармаклы сюжетка ия бу әсәрне хикәягенә дип атый һәм башына: ««Кызыл чәчәкләр» хикәясеякты, азат көннәр өчен көрәш юлында һәлак булган иптәшләргә багышлана», — дип язып куя. Әлеге эпиграфтанук әдипнең яңа тормыш очен көрәшүчеләрне кызы лчәчәкләргә тиңләве, аларга кызыл чәчәкләр китерүе аңлашыла. Гадәттә, яу кырында үлгәннәр каберенә кызыл канәферләр салалар.Кызыл чәчәкләр образы әсәрнең үкенечле язмышлар хакында булачагына да ишарәли сыман. Кызыл төснең көрәштөсе, кан төсе булуы безнең һәммәбезгә мәгълүм, шунлыктанэпиграф булмаса да, без «хикәя» дә канкойгыч вакыйгалартурында сөйләнәчәген фаразлар идек.Г. Ибраһимов, әсәрнең тәэсирен көчәйтү, мәгънәсен киңәйтү максатыннан, борынгыдан килгән традицияләргә дә ияреп, укучыга иң элек үз тормышыннан кечкенә генә бер хикәят сөйли. Ул аны тарихи вакыйгаларга бәйле рәвештә исенә төшерә кебек.Әсәр герое бала вакытта авыл аша узып баручы бер мосафир аңа бер уч тутырып орлыклар бирә, аларны чәчәргә,карарга, үстерергә, үрчетергә киңәш итә. Бөтен авыл, тирә-як озакламый кып-кызыл чәчәкләргә күмелә.Элекке вакытларда яхшылык таратып, һөнәр өйрәтеп,белем өләшеп йөрүче мәгърифәтчеләр булган. Карт миңаәнә шундый бер кеше дип аңлашыла. Язучы бу очрактаигелекле эшләрнең, булышлык итсәң, киң таралуын аңлатырга тели.Соңгы вакытта әсәрдәге кызыл чәчәкләрне ямьсезләпаңлатучылар да юк түгел. Анда үч тарату, үтерешләр билгесе күрәләр, ә бит әдип бу чәчәкләргә бары тик яхшы эшләрмәгънәсе генә салган һәм революцияне дә — изге гамәлдән,аның хакындагы фикерне таратучыларны да яхшы кешеләрдән санаган. Кызыл орлыкларны чәчүчеләрне дөньяны шакшыдан, чүптән арындыручылар, кешеләр күңеленәдәва алып килүчеләр, аларга ярдәм кулы сузучылар дипсанаган ул.«Башлангыч» әсәрдән дөрес фикер чыгаруга юнәлеш бирәдә инде. Мин, заманга ярашу өчен, китапларда язучы уздырган фикерне бозып аңлатуны яратмыйм. Аның беләнкилешмәскә, язучы кебек уйламаска мөмкин, әмма аныңни хакында әйтергә теләгәнен аңлауга ирешергә кирәк.